TORNION RANTARAITTI

Tornion matkailun Master Plan 9/2019 on suunnitelma sisältää kahdenmaan ulkoreitin Tervahovin puistosta -Cape Eastiin, joka on Tornion ja Haaparannan tarinallinen rantaraitti ja se tuo esiin yhteisen kahden kaupungin kulttuurin, historian ja perinteet.

Polkujen leveys ei sovellu ikäihmisten ja muiden apuvälineiden varassa liikkuvien käyttöön eikä riittävä kaksisuuntaiseen liikkumiseen.

Polkujen epätasaisuus on este liikuntarajoitteiseen sekä ikäihmisten liikkumiselle poluilla ja on omiaan lisäämään tapaturmille altistumista syksyn pimenevissä illoissa ilman valaistusta.

Tornion Perussuomalaisten valtuustoryhmä esittää, että Tornion kaupunki kunnostaa länsi- ja itärannan polut, ottaen huomioon eri kuntoiset ja liikuntarajoitteiset ihmiset sekä että heidän tarvitsemansa apuvälineiden käyttö ei olisi este polun käyttämiselle ja annetaan oikeasti kaikille mahdollisuus liikkua kaupungin ulkoilupoluilla.

Tornion Perussuomalaisten valtuustoryhmä edelleen esittää länsi- ja itärannan polkujen yhdistämistä, jolloin ulkoilureitti tulisi kattamaan kaupungin lahden ympäristön ja sieltä edelleen Cape East saakka uitonrannan kautta, jolloin reitille saataisiin käyttäjiksi myös kuntourheilijat ja urheilu seurat.

Ulkoilureitin käyttöasteen nousulla on suora vaikutus kuntalaisten yleiskuntoon ja terveyteen.

Tornion Perussuomalaisten valtuustoryhmä 21.9.2020