HANKINTAILMOITUSTEN JULKAISEMINEN KAUPUNGIN KOTISIVULLA

Tornion kaupunki hankkii tavaroita ja palveluita ulkopuolisilta tuottajilta ja palvelujen tarjoajilta miljoonilla euroilla vuosittain. Hankinnoista tiedottaminen kaupungin kotisivuilla lisäisi avoimuutta ja hankintatoimen läpinäkyvyyttä kuntalaisille. Hankinnoista ns. pienhankintojen julkaiseminen Cloudia pienhankintaportaalin lisäksi myös kaupungin kotisivulla olisi yksinkertainen ja helppo viestintäkanava yrittäjille ja kaupunkilaisille.

Tornion kaupunkikonsernin hankintaohjeen yleisperiaatteen mukaan myös pienhankinnoissa noudatetaan julkisten hankintojen perusperiaatteita, joita ovat avoimuus, suhteellisuus, tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu, suunnitelmallisuus, taloudellisuus ja kilpailuolosuhteiden hyödyntäminen. Vähäisiä hankintoja lukuun ottamatta pienhankinnat tulee pääsääntöisesti kilpailuttaa ja markkinoilla olemassa oleva kilpailu tulee hyödyntää mahdollisuuksien mukaan. Pienhankinnat voidaan kilpailuttaa hankintalainsäädäntöä kevyemmillä ja joustavammilla menettelyillä. Hankintamenettelyn tulee olla läpinäkyvää ja tarjoajia on kohdeltava yhdenvertaisesti.

Hankintaohjeen mukaan arvoltaan vähäisissä, alle 15.000 euron hankinnoissa suorahankinta on mahdollinen pelkästään hankinnan arvon vähäisyyden perusteella. Hintavertailua voidaan tarvittaessa tehdä esimerkiksi selvittämällä hintatasoa puhelimitse tai perustuen lehti-ilmoituksiin tai verkkokauppojen päivähintoihin. Tämä ei kuitenkaan poissulje sitä, että myös alle 15 000 euron tarjouspyynnöt voidaan julkaista yleiseen hakuun.

Esitämme, että Tornion kaupunki jatkossa julkaisee kaikki hankintailmoitukset, mukaan lukien pienhankinnat ja arvoltaan alle 15 000 euron hankinnat, kaupungin kotisivuilla.

Torniossa 22.2.2021

Tornion Perussuomalaisten valtuustoryhmä